A gyógyszerészet szíve a gyógyszertárban dobog – 5. rész

0
585
Fotó: peopleimages12 © 123RF.com

A Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egyike a 12 hivatásrendi köztestületnek, s mint ilyen, kötelessége, hogy a gyógyszerészi hivatás egészének szakmai, etikai, gazdasági és szociális érdekeit képviselje, és mindezt a közérdekkel összhangban, a társadalom – és kiemelten a betegek – jogos érdekeinek mentén érvényesítse. Megkérdeztük az MGYK megyei szervezeteinek elnökeit, hogy ők mit tartanak fontos üzenetnek elmondani a betegek, az olvasók, a lakosság részére.

Dr. Sass Pál
MGYK vármegyei elnök
Heves vármegye

A gyógyszer egy gyógyhatású vegyszer

Mindenképp szeretném hangsúlyozni, hogy a gyógyszerész orvosegyetemet végzett, egészségügyi szakember. Ez azért fontos, mert a legtöbb gyógyszer tulajdonképpen egy gyógyhatású vegyszer, tehát ha feleslegesen vagy akár túl nagy adagban szedi valaki, akkor káros lehet, de a megfelelő adagban, a megfelelő időben szedett gyógyszer meg tudja gyógyítani a beteget. A krónikus betegségeknél pedig évekkel, évtizedekkel meg tudja hosszabbítani az életet a megfelelő alkalmazás. Ezért a gyógyszer szedése előtt mindenképpen hasznos ez ügyben a gyógyszerész tanácsát kikérni. Egy jó gyógyszerész nemcsak akkor ad tanácsot, amikor a betegek kérik, hanem felismeri azt a helyzetet is, amikor nem szólnak, de fontos lenne mégis megtalálni a velük való együttműködést, együtt gondolkodást.

Az is fontos, hogy a gyógyszertárat személyi jogos gyógyszerész vezeti, akinek a személyi felelőssége is hozzájárul ahhoz, hogy a szakmai szempontok felülírják a kereskedelmi szempontokat. Ezért lehet fenntartásunk azokkal a patikaláncokkal szemben, ahol a tulajdonos nem gyógyszerész, és fennállhat annak a veszélye, hogy ez a nem szakmabeli tulajdonos az ott dolgozó szakembereket esetleg nem ebbe az irányba tereli. Napi probléma, hogy a betegeket nagyon befolyásolják a tv-reklámok. A gyógyszerreklámokat én magam elítélem, annak ellenére, hogy ezek a reklámok pluszforgalmat generálnak a patikának. De amint mondtam, a gyógyszer egy gyógyhatású vegyszer, amelynek nem megfelelő alkalmazása káros lehet, a reklámok pedig sokszor felesleges gyógyszerfogyasztásra ösztönöznek. Azt sugallják, hogy csak be kell venni egy tablettát, és minden megoldódik. El kell tudni vonatkoztatni a gyógyszerreklámoktól és azokat a megfelelő helyen kell(ene) kezelni.

A reklámoknak egy pozitívumát látom, amikor a végén felhívják rá a figyelmet, hogy kérdezze a szakembert! Ez a gyakorlat viszont nem ivódott be annyira a mindennapokba. Az viszont sajnos igen, hogy „a szomszédnak jó volt, akkor nekem is jó lesz”. Na, ez cseppet sem biztos! Minden ember más, mindenkinek a saját szervezetét kell figyelembe vennie. Mindenki másképp viszonyul a gyógyszerekhez, azok alkalmazásához.

A betegekre általában két véglet jellemző, az egyik minden pici problémájára rögtön gyógyszert akar szedni, a másik még akkor sem, amikor már nagyon fontos lenne. Itt is a kommunikációban kell megtalálni azt az irányt, ami segíthet ezekben a helyzetekben. Nagyon fontos a gyógyszerész egészségnevelő szerepe, mivel a gyógyszertárban azokkal az emberekkel is foglalkozni kell, akik még nem betegek, éppen ezt akarják megelőzni egészséges életmóddal, szűrővizsgálatokkal. A velük való beszélgetés, a bizalmi légkör kialakítása mind hozzájárul az egészséges életszemléletük megerősítéséhez.

Vidéken, kisebb falvakban, ahol gyakran még orvos sincs, ott felértékelődik a gyógyszerész szerepe, sokkal nagyobb segítséget jelenthet az ő jelenléte, mint pl. egy nagyvárosban, és a betegek is sokkal elfogadóbbak, nyitottabbak a tanácsokra, amiket jobban meg is fogadnak. Úgy érzem, hogy hálásak is ezért, ami mindig újult erőt ad a további munkához.

A cikk a Patika Magazinban jelent meg. Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!

2024. június

A sorozat további részei:

1. rész

2. rész

3. rész

4. rész / 1.

4. rész / 2.

4. rész / 3.