400 000 kilogrammnyi csoki tojás kerül a bevásárlókosarakban a húsvéti időszakban. Minél nagyobb a csokoládé kakaószárazanyag-tartalma, annál koncentráltabban vannak jelen benne a hasznos anyagok.
A hagyományoknak megfelelően a festett tojások és a sonka mellett a húsvét elengedhetetlen részét képezik az ajándékba adott figurás édességek. „A mindössze 2-3 hetes ünnepi szezonban közel 900 tonna édességet vásárolunk, azaz fejenként közel 10 dekagramm, vagyis 2-3 csokoládé figurát fogyasztunk el ebben az időszakban.” – mondta Sánta Sándor, az Édességgyártók Szövetségének elnöke. A számokból az látszik, hogy a minőségi csokoládéből formált figurák kétszer olyan kelendőek, mint a bevonómasszából készült társaik.
A mértékletesen fogyasztott étcsokoládé csökkentheti a vérnyomást, és akár 21 %-kal csökkentheti a szívinfarktus vagy a szélütés kockázatát. A csokoládé, frissítő hatású theobromin tartalmának köszönhetően hangulatjavító – nem hiába emlegeti a köznyelv boldogsághormonként is ezt az édes falatot. De nem mindegy, hogy mennyi csokoládét tartalmaz az édesség.
„Úgy tűnik, a vásárlók egyre inkább látják, értik és nem utolsó sorban érzik a bevonómassza és a csokoládé közti minőségi különbséget, emiatt egyre inkább a magasabb élvezeti értékkel bíró édességeket részesítik előnyben. Ezért is fontos, hogy vásárláskor az összetételre vonatkozó információt alaposan szemügyre vegyük a termékek címkéjén.” – nyilatkozta Sánta Sándor, az Édességgyártók Szövetségének elnöke. Elmondta továbbá, hogy a csokoládé pozitív élettani hatásai régóta közismertek. A csokoládék dúsítására gyakran használt olajos magvak gazdagok B1-, B2-, B6 vitaminokban, amelyek pedig erősítik az immunrendszert. E-vitamin és ásványi anyag (magnézium, kálium, kalcium és réz) tartalmuk hatékony antioxidáns (szerepet játszik a szervezetben lévő szabad gyökök káros hatásai ellen való védelemben), a réz, mint nyomelem, elengedhetetlen a vérképzéshez és a központi idegrendszer működéséhez.
A húsvéti hagyomány és szimbólumrendszer a szezonális édességek formáján, csomagolásán is visszaköszön: „Az első húsvéti tojásokat évezredekkel ezelőtt, Mezopotámiában festették meg. Hazánkban a csokoládé tojás csak a 19. század közepén jelent meg, melyet akkor még idegenkedve, különös szokásként fogadtak az emberek. A két világháború között azonban a fogyasztás komolyan fellendült, ami a csomagolásoknak is köszönhető. A neves művészek és grafikusok által tervezett, csodálatosan kidolgozott csomagolópapírokat akkoriban a szaksajtó a világ legjobbjainak ítélte, mely komolyan hozzájárult a csokoládé terjedéséhez.” – beszélt S. Nagy Anikó, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum igazgató-helyettese és egyben muzeológusa, a húsvéti szezonális édességekhez köthető érdekességekről.
A gazdasági világválság ellenére közel ugyanannyit költöttünk édességre a 2009-es húsvéti időszakban. Ezzel párhuzamosan szívesebben vásárolunk minőségi csokoládét, azaz folytatódik az egyre tudatosabb vásárlói magatartásnak köszönhető -2007 óta tartó- tendencia, ami a minőséget részesíti előnyben.
Magyar Édességgyártók Szövetsége
www.edestenyek.hu
www.edesseggyartok.hu