Határtalan profizmus, mérhetetlen szakmai alázat, reális önértékelés, szárnyaló álmodozás és persze tehetség, kitartás, szorgalom, munkaszeretet, szerénység, kedvesség és sárm.
Ez Havasi Balázs.
Olyan természetes eleganciával kezeli és viseli a népszerűségét, amit csak kevesen tudnak.
Már gyerekkorában megrajzolta álmait, hogy most sorra vegye őket a valóság színpadán, majd újakat építhessen. Mert számára nem léteznek határok – a képzeletben, a teljesítményben, az eredményben semmiképp.
Névjegy:
Havasi Balázs zongoraművész, zeneszerző.
Négyéves korában nővére zongoráján magától, hallás után kezdett el zongorázni. Hamarosan a legnagyobb klasszikus zenei tehetségek között tartották számon.
1996-ban, 21 évesen már tanított a Weiner Leó Konzervatóriumban.
A Zeneakadémián töltött évek alatt megnyerte a fiatal művészek jövőjének támogatását zászlajára tűző szervezet, a Yamaha Foundation of Europe által szervezett zongoraverseny első díját.
Saját művein jól érezhető a klasszikus zenei tanulmányokkal eltöltött közel 25 év, ugyanakkor felfedezhető benne a népzene, a mai kor filmzenei, repetitív, vagy new age behatása is.
2009. november 26-án állt színpadra először a Havasi Symphonic produkció a Magyar Zeneakadémia nagytermében. A produkcióban megközelítőleg 100 művész vett részt, a Dohnányi Szimfonikus Zenekar és az Akadémiai Kórustársaság mellett közel húsz világzenei szólista működött közre. Az ősbemutatón Havasi 1 perc alatt 498-szor leütve ugyanazt a hangot a zongorán megszerezte a „világ leggyorsabb zongoraművésze” címet is, melyet a Guinness World Records bizottság képviselője a színpadon azonnal hitelesített. A Havasi Symphonic produkció hamarosan az egyik legsikeresebb kelet-közép-európai zenei produkcióvá vált, egy év leforgása alatt hét platinalemezt ért el, és Havasi Balázst, a produkció zeneszerzőjét a sikeres mai kortárs szimfonikus zeneszerzők közé emelte. A Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége a Havasi Symphonic albumot „Az év hazai kortárs komolyzenei albuma” díjra jelölte.
Nős, kisfia két és fél éves.
Világméretű dupla koncertre készül Budapesten: HAVASI SYMPHONIC CONCERT SHOW II. Papp László Budapest Sportaréna, 2013. december 21. (szombat), 14 óra és 19.30. |
Az álom valósággá válhat!
- A zene valóban nem ismer határokat. A Tavaszi szél produkciód >>> elsöprő sikert aratott, „felkapta a szél” és az emberek azonnal vették az üzeneted. Tíz nap alatt 500 ezren nézték-osztották meg, így bekerült a legnézettebb videók közé Magyarországon.
Mindig is hangoztattam, hogy minden sikeremet a magyar közönségnek köszönhetem. A Tavaszi Szél videó útja is kiválóan bizonyítja ezt. Miután nyilvánossá tettük az interneten, azonnal éreztük, hogy hihetetlenül pozitív energiákat szabadít fel a zene, gyönyörű bejegyzések érkeztek tömegével hazaszeretetről, összetartozásról. Rövid időn belül olyan sokan nézték meg, hogy felfigyelt a videóra a világ egyik legjelentősebb zenei tévécsatornája, mely kizárólag klasszikus és filmzenei klipeket sugároz. A londoni központú C Music TV úgy döntött, hogy 6 műholdon keresztül több mint 100 országban egyszerre mutatja be a Tavaszi Szelet, és a premier után napi rendszerességgel műsorára tűzi.
Ez hatalmas siker mindenkinek, aki az alkotófolyamatban részt vett, egyben kiváló alkalom Magyarország népszerűsítésére is, hiszen miközben négy percen keresztül hallgatják a világban az emberek a magyar népdalt, addig azt is megcsodálhatják a videóban, hogy milyen gyönyörű is ez az ország. Ez nem történt volna meg, ha itthon a közönség nem karolja fel ennyire a klipet.
- Mi lehet a siker titka?
Nekem tetszenek a népmesei elemek a saját életemben és a karrieremben is: a legkisebb fiú elindul, hogy megvalósítsa az álmait.
Édesanyám szerint már négyévesen pontosan tudtam, hogy mit szeretnék elérni az életben, ehhez képest az igazán látható sikerre közel harminc évet vártam. Megtanultam közben, hogy ha szerényebb anyagi források állnak rendelkezésünkre, akkor a lehetőségeinket szorgalommal, ötletekkel, kreativitással és kitartással kell kiegészíteni. Ebben szerintem itthon nagyon találékonyak vagyunk. A méltán híres zeneoktatásunk, a tanáraim, a Zeneakadémia nélkül semmire nem mentem volna. Meggyőződésem, hogy az elmúlt évek csodájának itthon kellett megtörténnie velem. Innen viszont a lehetőségek száma már korlátlan lehet.
- Vannak határok?
Jelen pillanatban az életemnek egy nagyon szerencsés szakaszát élem: tele vagyok álmokkal és tervekkel, amiket legbelül megvalósíthatónak érzek. Az, hogy aztán mi adatik meg belőlük, az más kérdés, de nagyon jó érzés hinni bennük. Rengeteg energiát ad az, hogy úgy érzem egészen nagy célokat is magam elé tűzhetek. Több emblematikus hangversenyterembe is koncertet tervezünk az elkövetkező két évben, és az a lehetőség, hogy hamarosan a Carnegie Hall, vagy a Royal Albert Hall színpadán állhatok csak még több alkotásra sarkall. Mindig is szerettem volna egyfajta metszéspontot találni popularitás és érték között. Fontos, hogy üzenete legyen a munkámnak, de nekem az is fontos, hogy minél több emberhez eljusson. Nagyon sok értékes zene van a világban, de sok csak egy kis réteget érdekel vagy ér el. Én hiszem, hogy létezik az a bizonyos pont, ahol találkozik a széles népszerűség a tartalommal. Az volt az álmom, hogy minőségi zenét vigyek a stadionokba. A tavalyi koncertem előtt forgalmi dugó alakult ki az Aréna környékén. A rokonaim ültek a taxiban és a sofőr azt mondta, hogy „valami Havasi” miatt áll a forgalom. Jó érzés volt közben az öltözőben várakozni. Alig vártam, hogy a színpadra léphessek.
Kijön a színpadra és zongorázik. Nem akármit, a saját szerzeményeit. Darabjai között feláll a zongorától és szóval tartja a nézőket. Állandó kontaktust tart velük. A műsor végén a közönség nem ereszti őt, ő meg bőkezűen adja a ráadásait. |
- Amerikában azt mondta rólad egy híres rendező, hogy nem látott még életében olyan show-t, ami ennyire egy emberre épül, illetve olyan művészt, mint amilyen te vagy: zeneszerző, karakteres ember és előadóművész, aki ráadásul a szervezési teendőket is átlátja.
Amerikában a nagyköltségvetésű show-k világában az a szokásos, hogy általában egyvalaki megírja a zenét, majd egy másik művész előadja azt. Szerintem az soha nem lesz annyira hiteles, mint amikor maga a zeneszerző áll a színpadon, és tolmácsolja a saját gondolatait, érzéseit. Valószínűleg ezért kedveli a közönség, ha beszélek a művek között, mert olyan titkokat is el tudok mondani az alkotási folyamatról, amit mástól nem tudhatnának meg. Nagyon fontos számomra a hitelesség. Ha valaki nem száz százalékban önmagát adja, a közönség azonnal megérzi.
- Nehéz összeegyeztetni a munkát a családdal?
Mára már megtanultam kikapcsolni a telefont. Nagyon fontos, hogy az az idő, amit együtt töltünk, az teljesen a miénk legyen.
- Te mindig zenész akartál lenni?
Igen, egyszerűen soha nem tudtam elképzelni, hogy bármi mással foglalkozzam. Ez előnyt is jelentett sokszor, hiszen amikor nehézségekkel kellett szembenéznem a pályámon, nem volt választásom, megoldásokat kellett találjak.
- Boldog ember vagy?
Igen. Hiszek abban, hogy a zene erejével egy picit jobbá lehet tenni a világot, és ez értelmet ad az életemnek.
Szarvasházi Judit – Vészabó Noémi