Kiegyensúlyozottabb időskor? – Az érzelmi intelligencia segíthet

0
113
Fotó: halfpoint © 123RF.com

Mit jelent az érzelmi intelligencia? Miből áll? Miért hasznos, továbbá hogyan lehet fejleszteni?

Kvízkérdés következik. Tudja-e, hogy melyik az a képesség, amellyel, ha magas szinten rendelkezik valaki, akkor gyermekkorában sikeres az iskolában, munkavállalóként hatékony és motivált, idős felnőttként pedig elégedettebb az életével és jól veszi az élet akadályait? A helyes válasz az érzelmi intelligencia (valószínű, hogy ön is e tág fogalom egyik vagy másik összetevőjét, társfogalmát nevezte meg, pl. empátia, motiváció, kitartás stb.).

MIT JELENT AZ EQ?
Annak a képessége, hogy saját érzéseinket tudatosan felismerjük és kezeljük.

Az érzelmi intelligenciát (amelyre EQ-ként, azaz emocionális kvóciensként is szokás hivatkozni) Daniel Goleman pszichológus írta le.


Ám Howard Gardner, szintén pszichológus szakember, ennél tovább megy, és azt mondja, hogy valóban

  • az EQ-ba tartozik önmagunk megértésének képessége (ezt nevezi ő személyen belüli, azaz intraperszonális intelligenciának),
  • ám szerinte van az EQ-nak egy másik összetevője: annak a képessége, hogy másokat megértsünk, és másokkal együtt tudjunk működni. Ezt nevezi ő személyközi, azaz interperszonális intelligenciának.

Tehát a magas érzelmi intelligenciával rendelkező személyek könnyebben navigálnak az életben.

Ugyanis könnyedén felismerik saját és mások érzéseit, saját érzéseiket hatékonyan kezelik, és jól menedzselik a társas kapcsolataikat mind a magán-életben, mind a munkahelyen is. Egyre több kutatás foglalkozik azzal, hogy közelről megvizsgálja, pontosan hogyan is hasznosul az érzelmi intelligencia a különböző életkorokban és élethelyzetekben.

Gyermekeink, unokáink számára még az iskolai sikerességben is kulcstényező lehet: bizonyos kutatások szerint az iskolai előmenetel (pl. továbbtanul-e a gyermek) szempontjából fontosabb a gyermek érzelmi intelligenciája, mint az értelmi képességei, pl., hogy mennyire jó bizonyos tantárgyakból.

A munkavállaló felnőttek számára is kiemelten fontos az érzelmi intelligencia: a magas EQ-val rendelkező dolgozók általában motiváltabbak, hatékonyabbak, és elégedettebbek a munkájukkal, mint az alacsonyabb EQ-val rendelkező társaik. Az életkor előrehaladtával pedig nem veszít jelentőségéből az EQ.

Az idős felnőttek életében is kiemelten fontos szerepet játszik az érzelmi intelligencia: a magas EQ-val rendelkező idősek elégedettebbek az életükkel, és jobban veszik az élet nehézségeit (ez a reziliencia, azaz rugalmas ellenállás képessége). Ez utóbbiból, azaz kihívásokból pedig időskorban is akad elég.

Úgy tűnhet, hogy bármilyen életkorú is legyen valaki, ha magas érzelmi intelligenciával rendelkezik, az olyan, mint egy „adu ász” az életben. Miért van, hogy valakinek magasabb az EQ-ja, míg másnak alacsonyabb? A szakértők szerint elképzelhető, hogy az érzelmi intelligencia képességének egy részét örököljük, míg egy másik részét tanuljuk egészen kicsi korunktól kezdve a családunktól, a tanárainktól, a barátainktól és életünk további szereplőitől. Különböző körülmények között különböző hatások érnek minket, így különbözik felnőttként az érzelmi intelligenciánk szintje.

Van egy nagyon jó hírünk ezzel kapcsolatban!

Az érzelmi intelligencia képessége bármilyen életkorban fejleszthető!

Felmerülhet a jogos kérdés: hogyan lehet az érzelmi intelligenciát fejleszteni?
A válasz pedig sokrétű: az EQ-fejlesztés tárházába tartoznak egész hétköznapi gyakorlatok is, és olyanok is, melyek sokak számára újszerűek, így felnőttként kell ezeket megtanulni.

Ha szeretne konkrét tippeket olvasni arról, hogyan fejlesztheti ön is az érzelmi intelligenciáját, keresse a Patika Magazin következő számát a kedvenc gyógyszertárában!

Langer Viola

pszichológus

www.nyugizona.hu

A cikk a Patika Magazinban jelent meg. Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!

2024. szeptember