Óvodapedagógusként látom, ahogyan a gyerekek évről évre változnak, és sajnos évről évre egyre türelmetlenebbek, egyre jobban nehezükre esik fókuszálni, a figyelmüket megtartani, huzamosabb ideig egy helyben ülni. Ez azt mutatja, hogy kisebb-nagyobb fejlődési éretlenséggel küszködnek.
Hogyan derülhet ki a fejlődési éretlenség? Egyrészt szülői megfigyelés által. Illetve, ami biztosabb módszer, a szakember által végzett ez irányú felmérés a gyermek tevékenységeinek megfigyelésével.
Hogyan is néz ki egy ilyen megfigyelés, felmérés?
Például aki megkeres engem (komplexsensoryfitness@gmail.com), időpont-egyeztetés után kap mailben egy anamnézis-kérdőívet, amiben mindenféle kérdésre kell válaszolni. Lesznek benne kérdések a magzati időkben történtekről, a szülés körülményeiről, a mozgás fejlődéséről és még sok minden másról. Ezek az információk segítenek nekem jobban megismerni a gyermeket és nagyobb rálátást adnak az ő kis fejlődéséről és az esetleges eddigi nehézségekről, amikkel szembe kellett néznie e rövidke élete folyamán, amik kiválthattak fejlődési éretlenségeket.
Találkozásunk folyamán egy barátságos környezetet teremtve elbeszélgetünk, jobban megismerjük egymást, és elvégzem a TSMT állapot- és mozgásvizsgáló tesztet. A különböző feladatokon keresztül látom azt, hogy hol lehetnek az esetleges fejlődési éretlenségek. A vizsgálat után elmondom,
– mit tapasztaltam,
– mit figyeltem meg,
– mit javasolnék annak érdekében, hogy segítsük fejleszteni a gyermeket az éretlenségeiben.
Pár nappal a találkozásunk után elkészül egy átfogó írásbeli értékelés is a vizsgálatról, amit tovább lehet vinni más specialistákhoz, ha arra szükség van.
A TSMT állapot- és mozgásvizsgáló teszt – Longikid – jellemzői:
– Ez a felmérés lehetővé teszi, hogy betekintést nyerjünk a gyermek teljesítményének természetébe és annak mögöttes okaiba.
-Az objektív vizsgálat eredményét %-os formában prezentáljuk, amely a problémák mértékét sokkal érthetőbben mutatja be.
-A teszt segítségével lehetőségünk nyílik megjósolni a gyermek iskolai beilleszkedését és sikerességét.
– A teszt időtartama 60–120 perc, ami az életkortól függően változik. Ez alatt az idő alatt átfogó képet kapunk a gyermek idegrendszeri, nagymozgásos, finommozgásos, kognitív, grafomotorikai, figyelmi, izomtónusbeli, szemészeti, hallási és testtartási érettségéről.
A vizsgálat közben a szülőnek is lehetősége nyílik megfigyelni, melyek azok a területek, ahol lehet fejlődési elmaradás, és ha igen, milyen mértékben. Az eredmények alapján meg tudjuk határozni, milyen további lehetőségek jöhetnek szóba, hogy támogassuk a gyermek fejlődését.
Tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy minél hamarabb veszik észre a szülők és kezdenek el foglalkozni gyermekük fejlődési kihívásaival, annál könnyebb a fejlődési szakadék áthidalása és a megfelelő fejlődési szint elérése.
Az előkészítő fejlesztések, különösen az iskolakezdés előtt, rendkívül hatékonyak, hiszen ebben az időszakban a gyermek még nem túlterhelt, jobban alkalmazkodik, és az organikus éretlenség korai kezelése hosszú távon meghatározó hatású.
Ezeket mind átlátván és megtanulván, összegyúrtam tudásomat és létrehoztam a Komplex Sensory Fitness programot, ahol a gyerekek olyan foglalkozásokon vesznek részt, amik teljesen megmozgatják őket és próbálnak minden területet érinteni a cél érdekében, hogy segítsék a fejlődést és fejlesszék az esetleges éretlenségeket.
Mit takarnak a foglalkozások?
A Komplex Sensory Fitness foglalkozások során a gyerekek újraélhetik az életkoruknak megfelelő mozgásfejlődési szakaszokat, amelyek segítenek a hiányosságok kiküszöbölésében és az egészséges személyiségfejlődés támogatásában.
Fontos hangsúlyozni, hogy a foglalkozások nemcsak a mozgásfejlődésre hatnak pozitívan, hanem a tanulási képességeket is fejlesztik.
A Komplex Sensory Fitness számtalan lehetőséget nyújt a gyerekek idegrendszerének fejlesztésére is. A gyakorlatok olyan érzékelési, mozgási és figyelmi ingereket biztosítanak, amelyek segítik a komplex fejlődést. A foglalkozások jótékony hatással vannak az izomtónusra, az egyensúlyra és a stressz kezelésére is. Segítik a nagy- és finommozgások fejlődését. Fontos szerepet kap a térbeli érzékelés, az észlelés és a tájékozódás fejlesztése, valamint a figyelem irányíthatóságának a javítása.
A logikai csoportos feladatok nagyszerű alkalmak a csapatmunka fejlesztésére, az elemzőkészség és a kommunikáció javítására.
Az anyanyelvi készségek és a kommunikáció fejlesztése is fontos része a gyakorlatoknak.
A mozgásos foglalkozások során a gyerekek megismerkednek a számokkal, a betűkkel. Megtanulják, hogyan legyenek kreatívak és önállóak a saját életükben.
Ahhoz, hogy a gyerekek valóban elérjék a teljes potenciáljukat, fontos, hogy a foglalkozások ne csak az információk tárolására korlátozódjanak. Az önálló gondolkodás és a problémamegoldás képessége kulcsfontosságú a sikeres élethez, ezért a foglalkozásoknak segíteniük kell a gyerekeket ebben a fejlődésben is. Továbbá, ha a gyerekeknek lehetőségük van, hogy kreatívan gondolkodjanak és megoldják a problémáikat, az javítja az önbizalmukat és a kommunikációs készségeiket is.
A mozgás segíti a tanulást, a memóriát és a figyelmet, valamint javítja az egészséget és az általános jóllétet. A gyerekeknek a mozgásalapú oktatás révén lehetőségük van arra, hogy a tanulást és a mozgást összekapcsolják, így jobban megértik az információkat, és jobban emlékeznek.
Kiknek ajánlott?
A Komplex Sensory Fitness mindenkinek ajánlott, legyen az kicsi, nagy, fiatal, idős. Én felnőtteknek is ajánlanám, hiszen aki végignéz magán és elolvassa a következő listát, amiben leírom, hogy kik azok a gyerekek, akiknek szükségük lehet ilyen foglalkozásokra, akkor nagy valószínűséggel mindenki talál olyat, amiben magára ismer. Viszont mekkora előny, hogy a gyermekek már most el tudnak kezdeni ezekkel az éretlenségekkel foglalkozni.
Mik az indítékok?
Minden 3 hónap és 11 év közötti gyermek jelentkezzen TSMT-foglalkozásokra, ha a következőket látni rajta:
Megkésett vagy eltérő fejlődésmenetet mutat
Akire azt mondják, hogy ez a gyerek fura, nem úgy viselkedik, mint a többi
Túlérzékeny a környezetére, nem szereti, ha hozzá érnek
Mindig mozgásban van, nem tud megülni a fenekén
Hányingere van, amikor autóban vagy buszon utazik
Figyelemzavaros
Beszédhibával küzd
Tanulási, magatartási vagy beilleszkedési zavarokkal küzd
A sikeres iskolai beilleszkedésben rizikós csoportba tartozik
Mozgásban ügyetlen
Egyensúlyzavara van
Célom kialakítani olyan csoportokat, akik visszajárnak, és ezáltal egy jól összeszokott közösséggé, bandává tudnak válni, akik jól össze tudnak dolgozni és együtt fejlődni. Mikor már ismerem a gyerekeket, akkor jobban rájuk tudom szabni a gyakorlatokat és olyan foglalkozásokat nyújtani, amik az ő egyedi fejlődésükhöz kell.
Megállás nélkül azon vagyok, hogy kiszolgáljam érdeklődésüket és szükségleteiket az eredményesebb fejlődés érdekében. Számomra olyan, hogy „nem lehet”, nem létező fogalom.
A továbbiakban arról fogok írni, hogy mi is az az SPD, ADHD, ASD, és ezeknek milyen tünetei lehetnek. Milyen megelőző vizsgálatokra mehetnek a gyerekek, ahol sok-sok minden kiderülhet. Hogyan is néz ki a mozgásfejlődés, és mikor kellene jobban odafigyelni a fejlődésre, és még sok minden más, amiről feltétlen tudnia kell a gyerekeit tudatosan nevelő, figyelő, támogató szülőnek.
Simon Bence
óvodapedagógus, TSMT-tréner
Honlap: www.f360.hu/komplex-sensory-fitnes
A cikk a Patika Magazinban jelent meg. A lapot keresse a gyógyszertárakban.