Milyen a gyerek fejlődése?

0
648

Óvodapedagógusként látom, ahogyan a gyerekek évről évre változnak, és sajnos évről évre egyre türelmetlenebbek, egyre jobban nehezükre esik fókuszálni, a figyelmüket megtartani, huzamosabb ideig egy helyben ülni. Ez azt mutatja, hogy kisebb-nagyobb fejlődési éretlenséggel küszködnek.

Hogyan derülhet ki a fejlődési éretlenség? Egyrészt szülői megfigyelés által. Illetve, ami biztosabb módszer, a szakember által végzett ez irányú felmérés a gyermek tevékenységeinek megfigyelésével.

Hogyan is néz ki egy ilyen megfigyelés, felmérés?

Például aki megkeres engem (komplexsensoryfitness@gmail.com), időpont-egyeztetés után kap mailben egy anamnézis-kérdőívet, amiben mindenféle kérdésre kell válaszolni. Lesznek benne kérdések a magzati időkben történtekről, a szülés körülményeiről, a mozgás fejlődéséről és még sok minden másról. Ezek az információk segítenek nekem jobban megismerni a gyermeket és nagyobb rálátást adnak az ő kis fejlődéséről és az esetleges eddigi nehézségekről, amikkel szembe kellett néznie e rövidke élete folyamán, amik kiválthattak fejlődési éretlenségeket.

Találkozásunk folyamán egy barátságos környezetet teremtve elbeszélgetünk, jobban megismerjük egymást, és elvégzem a TSMT állapot- és mozgásvizsgáló tesztet. A különböző feladatokon keresztül látom azt, hogy hol lehetnek az esetleges fejlődési éretlenségek. A vizsgálat után elmondom,

– mit tapasztaltam,

– mit figyeltem meg,

– mit javasolnék annak érdekében, hogy segítsük fejleszteni a gyermeket az éretlenségeiben.

Pár nappal a találkozásunk után elkészül egy átfogó írásbeli értékelés is a vizsgálatról, amit tovább lehet vinni más specialistákhoz, ha arra szükség van.

A TSMT állapot- és mozgásvizsgáló teszt – Longikid – jellemzői:

– Ez a felmérés lehetővé teszi, hogy betekintést nyerjünk a gyermek teljesítményének természetébe és annak mögöttes okaiba.

-Az objektív vizsgálat eredményét %-os formában prezentáljuk, amely a problémák mértékét sokkal érthetőbben mutatja be.

-A teszt segítségével lehetőségünk nyílik megjósolni a gyermek iskolai beilleszkedését és sikerességét.

– A teszt időtartama 60–120 perc, ami az életkortól függően változik. Ez alatt az idő alatt átfogó képet kapunk a gyermek idegrendszeri, nagymozgásos, finommozgásos, kognitív, grafomotorikai, figyelmi, izomtónusbeli, szemészeti, hallási és testtartási érettségéről.

A vizsgálat közben a szülőnek is lehetősége nyílik megfigyelni, melyek azok a területek, ahol lehet fejlődési elmaradás, és ha igen, milyen mértékben. Az eredmények alapján meg tudjuk határozni, milyen további lehetőségek jöhetnek szóba, hogy támogassuk a gyermek fejlődését.

Tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy minél hamarabb veszik észre a szülők és kezdenek el foglalkozni gyermekük fejlődési kihívásaival, annál könnyebb a fejlődési szakadék áthidalása és a megfelelő fejlődési szint elérése.

Az előkészítő fejlesztések, különösen az iskolakezdés előtt, rendkívül hatékonyak, hiszen ebben az időszakban a gyermek még nem túlterhelt, jobban alkalmazkodik, és az organikus éretlenség korai kezelése hosszú távon meghatározó hatású.

Ezeket mind átlátván és megtanulván, összegyúrtam tudásomat és létrehoztam a Komplex Sensory Fitness programot, ahol a gyerekek olyan foglalkozásokon vesznek részt, amik teljesen megmozgatják őket és próbálnak minden területet érinteni a cél érdekében, hogy segítsék a fejlődést és fejlesszék az esetleges éretlenségeket.

Mit takarnak a foglalkozások?

A Komplex Sensory Fitness foglalkozások során a gyerekek újraélhetik az életkoruknak megfelelő mozgásfejlődési szakaszokat, amelyek segítenek a hiányosságok kiküszöbölésében és az egészséges személyiségfejlődés támogatásában.

Fontos hangsúlyozni, hogy a foglalkozások nemcsak a mozgásfejlődésre hatnak pozitívan, hanem a tanulási képességeket is fejlesztik.

Ha a gyerekek időben kapják meg a fejlesztést, az hosszú távon is hasznos lesz számukra.

A Komplex Sensory Fitness számtalan lehetőséget nyújt a gyerekek idegrendszerének fejlesztésére is. A gyakorlatok olyan érzékelési, mozgási és figyelmi ingereket biztosítanak, amelyek segítik a komplex fejlődést. A foglalkozások jótékony hatással vannak az izomtónusra, az egyensúlyra és a stressz kezelésére is. Segítik a nagy- és finommozgások fejlődését. Fontos szerepet kap a térbeli érzékelés, az észlelés és a tájékozódás fejlesztése, valamint a figyelem irányíthatóságának a javítása.

A logikai csoportos feladatok nagyszerű alkalmak a csapatmunka fejlesztésére, az elemzőkészség és a kommunikáció javítására.

Az anyanyelvi készségek és a kommunikáció fejlesztése is fontos része a gyakorlatoknak.

A mozgásos foglalkozások során a gyerekek megismerkednek a számokkal, a betűkkel. Megtanulják, hogyan legyenek kreatívak és önállóak a saját életükben.

Ahhoz, hogy a gyerekek valóban elérjék a teljes potenciáljukat, fontos, hogy a foglalkozások ne csak az információk tárolására korlátozódjanak. Az önálló gondolkodás és a problémamegoldás képessége kulcsfontosságú a sikeres élethez, ezért a foglalkozásoknak segíteniük kell a gyerekeket ebben a fejlődésben is. Továbbá, ha a gyerekeknek lehetőségük van, hogy kreatívan gondolkodjanak és megoldják a problémáikat, az javítja az önbizalmukat és a kommunikációs készségeiket is.

A mozgás segíti a tanulást, a memóriát és a figyelmet, valamint javítja az egészséget és az általános jóllétet. A gyerekeknek a mozgásalapú oktatás révén lehetőségük van arra, hogy a tanulást és a mozgást összekapcsolják, így jobban megértik az információkat, és jobban emlékeznek.

Kiknek ajánlott?

A Komplex Sensory Fitness mindenkinek ajánlott, legyen az kicsi, nagy, fiatal, idős. Én felnőtteknek is ajánlanám, hiszen aki végignéz magán és elolvassa a következő listát, amiben leírom, hogy kik azok a gyerekek, akiknek szükségük lehet ilyen foglalkozásokra, akkor nagy valószínűséggel mindenki talál olyat, amiben magára ismer. Viszont mekkora előny, hogy a gyermekek már most el tudnak kezdeni ezekkel az éretlenségekkel foglalkozni.

Mik az indítékok?

Minden 3 hónap és 11 év közötti gyermek jelentkezzen TSMT-foglalkozásokra, ha a következőket látni rajta:

 Megkésett vagy eltérő fejlődésmenetet mutat

 Akire azt mondják, hogy ez a gyerek fura, nem úgy viselkedik, mint a többi

 Túlérzékeny a környezetére, nem szereti, ha hozzá érnek

 Mindig mozgásban van, nem tud megülni a fenekén

 Hányingere van, amikor autóban vagy buszon utazik

 Figyelemzavaros

 Beszédhibával küzd

 Tanulási, magatartási vagy beilleszkedési zavarokkal küzd

 A sikeres iskolai beilleszkedésben rizikós csoportba tartozik

 Mozgásban ügyetlen

 Egyensúlyzavara van

Célom kialakítani olyan csoportokat, akik visszajárnak, és ezáltal egy jól összeszokott közösséggé, bandává tudnak válni, akik jól össze tudnak dolgozni és együtt fejlődni. Mikor már ismerem a gyerekeket, akkor jobban rájuk tudom szabni a gyakorlatokat és olyan foglalkozásokat nyújtani, amik az ő egyedi fejlődésükhöz kell.

Megállás nélkül azon vagyok, hogy kiszolgáljam érdeklődésüket és szükségleteiket az eredményesebb fejlődés érdekében. Számomra olyan, hogy „nem lehet”, nem létező fogalom.

A továbbiakban arról fogok írni, hogy mi is az az SPD, ADHD, ASD, és ezeknek milyen tünetei lehetnek. Milyen megelőző vizsgálatokra mehetnek a gyerekek, ahol sok-sok minden kiderülhet. Hogyan is néz ki a mozgásfejlődés, és mikor kellene jobban odafigyelni a fejlődésre, és még sok minden más, amiről feltétlen tudnia kell a gyerekeit tudatosan nevelő, figyelő, támogató szülőnek.

Simon Bence
óvodapedagógus, TSMT-tréner
Honlap: www.f360.hu/komplex-sensory-fitnes

A cikk a Patika Magazinban jelent meg. A lapot keresse a gyógyszertárakban.