A női emancipáció állomásai rúzstrendekben elmesélve 1.
Clara Bow, az első „It girl” és az igéző mélyvörös
Március 8., a nap, mikor a világon mindenhol a nőket, a női egyenjogúságot ünneplik. Ma már természetes, hogy reggel, miután belenézünk a tükörbe, elővesszük az ápoló készítményeket, majd elkészítjük a nappali sminkünket. Meglepő belegondolni, hogy ez a lehetőség csak 100 évvel ezelőtt nyílt meg a nők számára.
A női emancipáció története
A nők évezredeken át alárendelt helyzetben éltek, társadalmi helyzetüket családi szerepeik határozták meg. Ebben az első jelentős változást a felvilágosodás eszméi hozták el: Mary Wollstonecraft 1792-ben írta meg „A nők jogainak követelése” című művét. A 19. században az ipari forradalom gazdasági szempontból megteremtette a női munkavállalás szélesebb körű lehetőségét. De a fő cél a választójog megszerzése volt, ezért küzdött a szüfrazsett mozgalom, melynek meghatározó személyiségei Emmeline Pankhurst és Susan B. Anthony voltak.
Mégsem a tüntetések és más demonstrációk hozták meg a döntő fordulatot, hanem az I. Világháború, mely során a nők tömegesen vállaltak munkát a hadiiparban, bebizonyítva alkalmasságukat a „férfias” kihívásokra is. A helyzet a háború után sem változott: a női munkavállalók nélkül nem lehetett újraindítani a gazdaságot és ez a helyzet kényszerítette ki a női választójog bevezetését Európában és az USÁ-ban is.
Meglepő módon elsőként a világon a finn nők szavazhattak, 1906-ban. Ezt követte Németország 1918-ban, teljes választójoggal. Ugyanebben az évben Angliában és Magyarországon részleges választójogot szavazott meg a nőknek a Parlament, ami lehetővé tette minden 30 év feletti nő számára, hogy szavazzon, ha megfeleltek bizonyos vagyoni követelményeknek. Ez Angliában 1928-ban, Magyarországon 1945-ben változott teljes választójogra. Az USÁ-ban 1920-ban került sor erre a lépésre, Franciaországban 1944-ben. A II. Világháborút követően minden európai ország lehetővé tette a szavazás jogát a nők számára (kivéve Svájcot, akik csak 1971-ben tették meg ezt a lépést).
De hogy jönnek ide a rúzsok?
Bármily meglepő, a sminkelés, saját szépségünk megélésének lehetősége igenis emancipációs kérdés. Az I. Világháborút megelőzően feslettségnek számított az arcfestés, ezt a „rossz nők” eszközének tartották. De az 1920-as években megérkeztek a némafilmek és vele az igazi, széles tömegek által ünnepelt és követett sztárok. A szoknyákat és a hajakat a háború úgyis megrövidítette, már csak egy lépés volt a szűk szoknya, a bubifrizura, a vörös rúzs – és Clara Bow.
Clara Bow, az első „It girl” és a Roaring Twenties
Clara Bow a 1920-as évek egyik legikonikusabb színésznője volt, aki a némafilmek korszakának egyik legnagyobb sztárja lett, és sikeresen átállt a hangosfilmekre is. Élete és karrierje a Roaring Twenties szimbólumává tette őt. 1927-ben a „It” című filmben nyújtott alakítása hozta meg számára a világhírnevet és a „The It Girl” becenevet.
Clara Bow ikonikus sminkje és frizurája
Megjelenése nemcsak a fodrászokat állította kihívás elé (a bob hajvágást nagyon gyorsan meg kellett tanulniuk), hanem a kozmetikai ipart is, mivel ikonikus sminkjét is másolni akarták.
Clara Bow híres volt a magasra ívelt, vékony szemöldökéről, amelyet gyakran lefelé ívelő vonallal rajzoltak meg, hogy drámai hatást keltsen. A szemhéjakat sötét, füstös árnyalatokkal festették, hogy mélységet és drámaiságot adjanak a tekintetnek. A szempillákat vastagon festették, hogy kiemeljék a szemeket. Gyakran használtak több réteg szempillaspirált.
Clara Bow ajkai kicsik és szív alakúak voltak, amit a korszakban népszerű „Cupid’s bow” stílusban rajzoltak meg. Az ajkakat sötétvörös vagy bordó rúzzsal festették és az arcokat erősen pirosították, hogy egészséges, rózsás arcszínt érjenek el.
Milyen evolúción mentek keresztük a vörös rúzsok az 1920-as évek óta?
Hazánk egyik legelismertebb sminkmesterét, Titkos Bernadettet, a Lipbar by Toman szakmai vezetőjét kérdeztük a témáról:
„A 1920-as években a kozmetikai ipar gyorsan fejlődött, és számos új termék és technika jelent meg, amelyek meghatározták a korszak szépségápolási trendjeit. Elsődleges szemponttá vált a széleskörű elérhetőség, ezért könnyen hozzáférhető és viszonylag olcsó alapanyagokkal dolgoztak, mint a vas-oxid és a lanolin, melyek lehetővé tették a kozmetikumok tömeggyártását.
A benzoin gyanta és egyéb tartósítószerek használata növelte a kozmetikumok eltarthatóságát, ami különösen fontos volt a tömeggyártott termékek esetében. A lanolin és a kakaóvaj hozzájárultak a bőr hidratálásához és ápolásához, ami népszerűbbé tette ezeket a termékeket a fogyasztók körében.
A vas-oxid és a carmine használata lehetővé tette élénk és tartós színek létrehozását, amelyek megfeleltek a korszak divatjának. Az ikonikus vörös rúzs például a carmine pigmentnek köszönhette élénk színét, ami a Clara Bow által képviselt flapper stílus egyik védjegyévé vált. Az olajok és viaszok keverékéből készült rúzsok és krémek krémes és könnyen alkalmazható textúrát biztosítottak, ami kényelmesebbé tette a használatukat.
Ezek a termékek a mai kor igényeinek nem felelnek meg: a modern rúzsviselés alapja az egészséges, hidratált ajak. De a vörös rúzs, a drámai, elegáns tónusok soha nem mennek ki a divatból. A mélybordó, a bogyós gyümölcs árnyalatok és a vörös különböző tónusai idén is rendkívül népszerűek. Ezek az intenzív színek nemcsak eleganciát sugároznak, hanem üdévé is varázsolják a megjelenést. Az olyan árnyalatok, mint a meggypiros, a padlizsán vagy a fűszeres fahéj, csodásan mutatnak bármikor” – mondja Berni.
Emancipáció a 21. században
Az esélyegyenlőségi mozgalom az alapvető társadalmi jogok megszerzésén túllépve új, modern kihívásokkal néz szembe. Egyre látványosabbak az eredmények, de messze nem tekinthetjük még befejezettnek a munkát: bár a nőknek minden lehetősége megvan, hogy kivegyék a részüket a feladatokból, társadalmi és anyagi elismerésük még mindig elmarad a férfiak mögött.
A fejlett országokban a nők ugyanolyan arányban végeznek felsőfokú tanulmányokat, mint a férfiak, mégis alacsonyabb kezdőfizetéssel tudnak elhelyezkedni. Egyre több vezető pozíciót töltenek be nők, bár az úgynevezett „üvegplafon” jelenség még mindig létezik.
A legfontosabb aktuális kihívás a nemi alapú erőszak és zaklatás elleni küzdelem, a nemek közötti bérkülönbségek megszüntetése, a munka és magánélet egyensúlyának megteremtése, a női vezetők arányának növelése a gazdasági és politikai életben, valamint a nemi sztereotípiák lebontása.
Tomán Szabina a nőnap alkalmából a véleményformáló nők felelősségére hívja fel a figyelmet. Márkája, a TOMAN Diet a napokban ünnepelte 10. évfordulóját. Az elmúlt évtizedben több, mint 20.000 vendéget fogyasztottak le a módszerével, akiknek nagyon nagy százaléka nő, másrészt pedig a különböző platformokon sok tízezer nő követi. Ez egy erős női közösséggé nőtte ki magát, amire nagyon büszke és a jövőben is pozitív mintát szeretne mutatni nekik nőként, anyaként és üzletasszonyként is.
“A nőkben megvan a vágy, hogy az életüket teljességben, harmóniában, mosolygósan éljék, miközben számtalan női szerep között egyensúlyoznak. Én kívülről haladok befelé. Miért? Egyszerűen azért, mert az elmúlt 10 évben a vendégeimnél is azt láttam, hogy amikor elkezdenek tudatosan étkezni, a testükön tudatosan dolgozni, egy finom rúzst az ajkukra kenni, akkor a lelkük is könnyebb lesz, a munka is könnyebben megy, az otthoni feladatok sem annyira nyomasztók. Sokan gondolják, hogy amikor a lélek rendben van, az belülről sugárzik és megszépít minket. Én ehhez képest azt mondom, a lélek nem tud rendben lenni addig, amíg a testünkben nem érezzük jól magunkat és nem azt az arcot látjuk a tükörben, amit szeretnénk. Már egy pici rúzs felvitele is olyan nagy változást jelenthet a kedélyállapotunkon is” – vallja Tomán Szabina.
Az általa alapított Lipbar by Toman egyedülálló rúzsbár Budapesten, ahol profi coloristák segítenek kiválasztani és kikeverni az egyedi árnyalatokat, figyelembe véve az adott személy preferenciáit és adottságait. Az egyedi rúzs elkészítésének folyamata magában foglalja az ajakradírozást, az ajak hidratálását és az egyedi rúzs elkészítését, amely illatanyag- és parabénmentes, cruelty-free, és vegán termék.
Forrás: arterego.hu